De HTM noemt de voorgenomen aanpassingen in de dienstregeling van de trams en bussen in Den Haag vanaf 11 maart "onvermijdelijk". Vanwege personeelstekorten bij het vervoersbedrijf gaan er tot oktober ongeveer vijf procent minder trams en bussen rijden.
Wethouder Arjen Kapteijns van Mobiliteit zegt "enkele indringende gesprekken" te hebben gevoerd met de directeur van de HTM en met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de concessieverlener voor het openbaar vervoer in onze regio. "Beiden zijn het met mij eens dat deze afschaling zeer betreurenswaardig is en niet passend bij het kwaliteitsniveau en de stimulering van het openbaar vervoer dat zij ook met mij nastreven", aldus Kapteijns.
De MRDH kondigt aan de minder gereden kilometers te zullen verrekenen met de subsidie die aan HTM wordt verstrekt. Volgens wethouder Arjen Kapteijns kan dat bedrag oplopen tot een paar miljoen euro.
Pijnlijke keuzes
De HTM heeft na analyses besloten de afschaling vooral te laten plaatsvinden op trajecten en tijdstippen waarop reizigers het minste hinder ondervinden. Zo blijven de ochtend- en middagspits van de drukste tramdiensten ongemoeid en wordt de busdienst gedurende de week nauwelijks en in het weekend zeer beperkt uitgedund. De terugkeer van de nachtbus eind april is niet in het geding.
HTM spreekt van "pijnlijke keuzes", maar als er niet wordt afgeschaald zou er volgens het bedrijf "ongecontroleerde uitval" plaatsvinden, hetgeen een nog grotere negatieve impact heeft op reizigers en reizigerstevredenheid. "Om dit te voorkomen heeft HTM voor voorspelbaarheid gekozen."